projekt "gilla tratten"

Helgen har försvunnit och veckan börjat i en ruskig fart. Helgen var itne ritkigt som jag hade tänkt mig, det blev mkt mindre gjort än tänkt. Men ack så skönt! Fredagkväll ängade jag åt att städa och feja i lägenheten, så att man kunde åka härifrån med gott samvete. Så jag körde hem på kvällen/natten sedan. När det var tillräckligt svalt för både mig och Xante.

Sedan lördagen ägndades åt bilder i stora mått. Jag och mamma satt och sorterade för framkallning i (alldels för) många timmar. Men mysigt var det. Sen scrappade mamma medans jag inte alls hade ro i kroppen att sitta ner och scrappa, utan var mest uppe och studaste.

På kvällen så hade var xante ute och lekade och lyckades slita upp ena tassen. Det blödde inte så värst, men jag såg hur hon låg och slickade en del.
Pratade då med min kära kompis som läser till veterinär och frågade om hon (vars pappa också är veterinär) hade en tratt hemma, vilket de hade. När klockan var midnatt så körde jag och hämtade den och bad henne titta på såren, fick en bra bedömning.

Söndagen var då meningen att vi skulle vara i Sjöbo och tävla, men trots hennes godtycke så ville jag inte utsätta Xante för ngt, så vi struntade i det, och det var ganska skönt. Tror att både jag och Xante behövde en helg off, med allt flängande den senaste tiden (läs: de senaste månaderna)
En lugn dag och jag tog mig åter hem till lägenheten. Men väl hemma kunde jag inte vara spec lugn längre utan började röja undan här hemma. En flyttkartong mindre och lite ommöberling.
Så när jag väl la huvudet på kudden så tog det inte många minutrar innan jag somnade.

Måndagen på jobbet var väldigt fullspäckad trots ett par avbokningar. Det tar tid innan man lär sig.
Sedan bar det av till Hässleholm, hade bokat tid hos vet för Xantes andra rabiesvaccinering och hade bestämt träning med Petra och Lira. Det senare blev det dock inget av pga vädret, men det kommer förhoppningsvis fler chanser, för jag hade sett ganska mycket framemot det. Har mycket att lära av Petra som är så duktig.
Vaccinering blev det iaf, och nu måste vi vänta ett tag innan blodprovet.... så förhoppningsvis kan vi till våren åka till danmark och tävla, spännande! Skulle tycka det var kul att komma till Bornholm och tävla igen.
När jag väl kom hem igår efter veterinären och sedan handlat mat, så var det bara till att packa upp det och sedan raka vägen i säng, gick nog och la mig redan vid halv nio, var så trött så trött.

Dagen idag har varit jätteseg, och jag vaknade med migränliknade huvudvärk. Tog mig i väg till jobbet iaf, och sedan har det gått långsamt innan jag kunde åka därifrån, men så är det ibland och det känns som om det är omställningarna för två månader och alla aktiviteter under tiden som spelar ganska stor roll. När det nu är lite mindre dels allmänt på jobbet och att man kommit in i det bättre och dels att jag inte planerar in och far inte lika mkt på kvällar och helger, så blir det lätt att sådant kommer som ett brev på posten.

Ikväll blev det bara lite träning ute på vår pyttelilla gräsmatta på gården.
Har just nu flera olika projekt på gång med Xante. Mycket för att få hennes hjärna att tänka en del, för att blanda upp promenaderna en del.
Projekt:
- gilla tratten, läste hos någon som klickade in tratten, sagt och gjort det ska jag med! Xante tyckte först det var en märklig idé men med leverpastej kan till och med hon göra det mesta.

- Mer stabilitetsträning (både för henne och mig) det behövs. Ryggmuskulaturen är ngt av det viktigaste vi har.

- och sist men inte minst, lära henne "ut" och "in". Ut att lämna mig längre ifrån bortåt, både för agilityn och allmänt. 
In att hon ska komma in mot mig, nära och in emellan tex hinder. Det fungerade faktiskt förvånasvärt bra.  Armen styr i första hand. Ut då är min hand rak och för henne i den riktning jag vill ha henne, In då är handen när min kropp, om inte ens hängande med bara en liten vinkel ut.. vill sedan att hon ska kunna styra avståndet själv.


Imorgon blir ytterligare en lång dag på jobbet...och sedan ska jag försöka träna lite vallningskommando
utan får...


Kommentarer
Postat av: Anna

Gud så duktig och aktiv du är gumman. Blir ju trött bara av att läsa om det ;)

2008-08-06 @ 13:06:00
URL: http://tokfias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0