det blir ju inte lättare...

Mitt kamera-projekt går vidare...

Jag var helt säkert på att det var en Nikon D40 som jag skulle ha, men idag gick jag och K en promenad upp till Elgiganten och skulle känna och klämma lite;) Säljaren där var inte jättepåläst så väldigt mycket mer information än det jag redan läst fick jag inte.
Då jag höll i kameran så kändes den väldigt lätt, och jag var förvånad över att den såg väldigt lättmanöverad ut. Kanske lite väl simpel.


Hon hade inte Canon 400D hemma, men en annan. Den var betydligt tyngre men oxå stabilare. Den var också betydligt mycket mer knappar och det bara av att titta på den såg man att den var mer avancerad.

Sen skulle vi gå hem men så där bredvid finns Expert, och vi (eller jag bestämde) att vi skulle gå in där oxå.
Efter en väldigt lång väntan, det  var hur mycket folk som helst där, så fick jag prata med en kille som kunde kamror lite mer.
Han förespråkade Canonen ganska mycket jämfört med D40n men att mellan 400d och d40x fanns det inte jättestora skillnader och att det mer var en fråga om vilket märke man vill ha.
Dessutom var det inte så stor skillnad om sedan ville ha vidare objektiv.

Det som han mest poängerade var att om man ville ta bilder snabbt, så var det 400d och D40x  som var överlägset mot tex D40n.
Min tanke blev direkt att om man ville fotografera som agilityn så kan det vara en bra idé att ha en kamera som "laddar om" snabbt.

    
Så nu är frågan om jag vill ha en lätt kamera för att kunna bygga på objektiv och att lära sig ordentligt, eller om man ska satsa på en dyrare lite mer avancerad kamera direkt....

Det känns som om det står mellan Nikon D40 med ett  extra objektiv eller ett Canon 400d kit

Hur mycket man än läser så blir man inte direkt mycket klockare, för det beror så mycket på vad man är van vid
men oxå vilka kvaliteér som man värdesätter. Denna ena undersökningen är till fördel för den ena och nästa undersökning för den andra...

des så glasklart innan vi gick upp dit.  Men... nu är det lite grumligare.

Sökandet går vidare....
Lämna gärna förslag och kommentarer


Kommentarer
Postat av: Elin & Tipp

Hej hopp!
Min bror köpte en Nikon D40 i julas, och jag fick leka lite med den också.. ;) Är jättelätt att fota med, och kul. Hihi. Sen finns det massor med funktioner som jag inte har någon aning om... :O Men bra kort tar den i alla fall :) (kolla in mappen Andrés kort på min hemsida)
Kram!

2008-02-02 @ 22:15:53
URL: http://www.elinochtipp.5min.se
Postat av: Jessica

Hejhej!

Jag har en Canon 300D och är supernöjd med den! Har hört att 400'an ska vara ännu bättre... men det där är inte lätt, är så mycket en smaksak!!
Lycka till i vilket fall!
Kram kram J

2008-02-03 @ 14:11:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0