Oxie och Ystad

Efter Snapphanefejden blev det inte många dagars uppehåll, utan på torsdagen bar det av till Oxie efter jobbet, (eller snarare så smet jag lite tidigare) för deras kvällstävling.

Vi började med Hoppklassen. Inte dirket jättesvår tyckte jag, men uppenbarligen så var den det för vi diskade redan på andra hindret, så X skulle in emellan två hinder men hon seglade över hindret baklänges. Jaja, sådant händer och jag försökte köra vidare. Men Xante hade uppenbarligt proppat öronen fulla med bomull eller något, för lyssnade det gjorde hon inte. Så jag blev helt enkelt förbannad.

i agilityklassen lyssnade hon därför lite bättre:) Denna var desto svårare. Flera svåra passager som krävde sin koncentration, ffa den första där man skulle runt ett hinder och ta den bortre tunnelingången, som låg under Aet. Vi lyckades med den och jag blev så lättad. Sedan lyckades jag hjälpa henne lite för mycket in i en svår slalominång, så hon rundar första pinnen fel, och då gick luften lite ur mig. och sedan tittar X in i tunneln med halva nosen, och så klart är vi diskade. Men känslan var betydligt bättre.

Ystad då.
På nästan hemmaplan. Vi skulle tävla på söndagen, men körde hem till mamma och pappa redan på lördag em. Efter att ha fått lite sovmorgon, för första gången på jag vet inte när.
Tog flera korta vallpass i hagen. Inte för att dom fåren hemma är direkt lättvallade, och Xante fick springa en massa.
Det blir mest fösning nu, ska försöka försiktigt lägga in höger och vänster så att jag ska kunna skicka henne.
Vallningen är så roligt och det var verkligen skönt att bo hemma över helgen och kunna ta många mindre pass.
Det blir så mycket bättre för Xante också, för hon behöver inte köra slut sig helt, vilket är då hon inte håller ihop.
Detta gör ju också att vi inte misslyckades så många gånger och då växer självförtroendet mer och mer hos henne.
Och jag har börjat titta mer på fåren än på Xante, och det hjälper ju faktiskt!! haha.

På kvällen scrappade jag en hel!! tänka sig! Det var länge sedan sist. bildbevis kommer,
och jag hade nästan glömt hur avkopplande det kunde vara.

tävlingen då.

först ut var agilityklassen, som hade en massa byten som jag inte var bekväm med.
Xante rev tredje hindret och då har jag svårt att hålla ihop. Men jag försökte. Ytterligare 10fel blev det, med en femma på bommens nerfart, som jag verkligen inte tyckte hon skulle ha. Problemet som har börjat dyka upp är att hon flyger av vippen gång efter annan, så det är något vi får träna. Men trots att jag kom fel i ett flertal byten; så hade vi nästbäst tid av alla, och 4s snabbare än vinnaren!! Vilken kick!!

Sedan hopp. Hyftast kul bana, utan ett hinder där man kunde slappna av. Det är sånt som brukar passa mig.
dock var det en passage som jag inte kunde lista ut hur jag skulle göra. Så jag bestämde mig för att fortsätta på höger sida om lången och försöka pressa henne förbi första tunnelingången. Dock satt hon då mycket fint i den andra tunneln som inte skulle tas just nu. Men det spelade inte så stor roll, jag var mest glad över att hon inte satt i första tunnelingången. hade jag gjort ett bakombyte på lången, så är jag nästan säker på att hon hade sprungit in i första ingången. Dock ska jag sätta upp den och testa. Hade jag bara inte kommit så långt ner i kombinationen innan,så hade det ju löst sig. jag är så nöjd med min lilla stumpa.



Reflektioner: Detta är min första klass3hund och jag har inte kört klasstre mycket innan heller, vilket gör att jag har svårt att hinna med att lära mig banan på ett sätt som passar mig och Xante. Har fullt upp med att lära mig hindrena och min placering, sedan får hennes placering bli nästa, men självklart är det sådant som kommer.

Filmer kommer när min dator bestämmer sig för att acceptera programmet.

Nu är det tre veckor, eller tja nästa fyra innan det blir tävling igen. Då blir det Lund förhoppningsvis.
Ska faktiskt bli skönt med lite agilityuppehåll. Det kommer bli massa andra äventyr!
Spännande=)


Kommentarer
Postat av: Sara EB

Hejsan!

Har länkat hit från min hemsida. OK hoppas jag!



Sara o Nell

2009-08-16 @ 14:39:13
URL: http://www.saraedgrenbokman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0