Knäckebröd

Testade förra julen att göra eget knäckebröd,
och det var spännade och kul att göra. Dessutom blev det en skönt bryt mot allt sött.
Så blev det en stooor sats knäckebröd.
Valde iår ett nytt recept från Allt Om Mat.

Fröknäcke
(egentligen ska de göras i mindre bitar, men jag gjorde lite blandat.)

25gr jäst
6dl vatten
1tsk krossade fänkålsfrön
1tsk kummin
1tsk krossade dillfrön
1tsk krossad anis
5½dl rågsikt
6dl grahamsmjöl
4dl vetemjöl

pensling: vatten
Garnering: flingsalt (enligt receptet, jag använde sesamfrön.)

Dessutom hade jag bara fänkålsfrön och anis hemma, så det blev bara dom.

- smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37gr. Häll vattnet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt kryddor och mjöl och arbeta degen väl. Låt degen jäsa under bakduk ca en timme till dubbel storlek.
- Ta upp degen på mjölad bänk och kavla ut den supertunt. Först med vanlig kavel och sedan kruskvalen.
- Lägg degbitarna på plåtar med bakplåtspapper oh jäs ytterligare en halvtimme. Sätt ugnen på 250gr.
- Pensla bröden med vatten och strö på garnering.
- Grädda i mitten av ungen ca 10min beroende på hur stora bitar man har.
- Låt kallna ordentligt innan de packas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0