Snapphanefejden

Under dagarna fem har Snapphanefejden i agility pågått.
Tävlingen var förlagt i Hässleholm. Tyvärr var jag tvungen att jobba, men Xante var anmäld
alla dagarna och det var inte direkt svårt att hitta någon att springa med henne.

Lite har jag redan avhandlat.
Xante gick första dagen tillsammans med Emelie Norrman och fick till riktigt bra tider.


Andra dagen fick syrran köra henne i Agilityklassen, eftersom Emelies sambo dömde klassen.
Hon går in och kör järnet! När hon väl ringer mig på jobbet, så hör jag hur tårarna rinner på henne.
Hon går in och nollar min hund i Agilityklass tre, med en riktigt bra tid.
Tvåan som var Petra och Lira tog certet, men vad spelar det får roll. Vår tur kommer den oxå.
STORT GRATTIS till Petra  och TACK både Emelie och Syrran för att ni körde henne så bra!!

På fredagen hade jag semester men av en annan anledning. Mamma fyllde jämt och vi skulle fira henne.
Xante stannande dock kvar i Hässleholm med Emelie för att köra en inoff cup.
Tyvärr blev det lite strul i första klassen; och då fick 10 eller 15 fel.
I sista så gick det en aning bättre och Xante hade 3dje bästa tid av alla largehundarna!!

Fredagen för oss spenderades först på Köpingsbergs gård, för Champange-provning. Vilket var mycket intressant,
både hur han berättade om vin, vinframställning, lite historia och anekdoter.
Champange är väl inte det man dricker var dag, så jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad.
Men vi alla fick vars tre glas, med lika många olika sorter. Han berättade lite vad man skulle tänka på
och uppmärksammande skillnaderna. Som sagt mycket intressant.
Kan säga att jag kommer tänka mig för både en och två gånger nästa gång jag går och köper vin,
och inte bara tänka på prisklassen.

Efter det bar det av till Mötesplats Österlen för lite brunch. En massa olika goda sorter. Kul att testa på lite lokala produkter.

Sedan bar det av hemåt för en liten paus, och jag skulle bara vila ögonen en liten stund, men somnade och sov rätt så hårt när klockan ringde.

Tillbaka till Mötesplats Österlen för firande med lite andra personer.
Då blev det midddag, med kyckling, lammfärs och fläskfilé-spett
och till efterrätt chokladmoussetårta.
Tror ni man var mätt efteråt eller?!

När vi sedan bröt upp och åkte hem, så var jag otrolig trött efter en lång dag med många intryck,
men när jag väl skulle somna, så gick det bara inte. Till slut gick jag ner och la mig på soffan för att åtminstonde få lite friskluft. Tror att jag inte sov mer än tre timmar den natten.

Lördag morgon bar det av till Hässleholm även för min del och nu skulle jag få lov att tävla Xante själv igen.
Hon blev något glad av att se mig! Det värmde i hjärtat.

Första klassen var Hopp. Hyfsat okej bana, men när jag klarat alla svårigheter och bara ska ta några hinder till så
blir jag ngt passiv och X drar ut på sista hindret. Men känslan i loppet var helt ok.

Andra, då agility, var en ganska svår passage, där hundarna kom i hög fart igenom en tunnel och rakt fram stod säcken,
så ska dom svänga 180 gr och ta hindret från fel sida.
Jag hade mkt beslutsångest hur jag skulle göra, och hur mycket jag skulle hinna.
Allt fokus låg på att hon inte skulle sitta i säcken, så jag vänder upp några hundradelar för tidigt och Xante hoppar hindret baklänges. Men känslan även här var bra och hon lyssnar fint, kanske lite för fint.

Men det var otroligt skönt att kunna köra därifrån redan vid 14 tiden. När jag kom hem, så käkade jag lite glass,
och tänkte att jag skulle hinna en massa, men jag skulle bara vila ögonen en liten stund, men det blev lite för länge.

Idag när vi kom till tävlingsplatsen var mest trött men ändå lite peppad att få nya utmaningar att bita i.
Första klassen var Agility, och då hade vi (äntligen) ett tidigt startnr. Vi gör ett hyfsat bra lopp, och hon sitter bra i slalomingången, som inte var helt lätt, men så kommer vi till en passage, där Xante kommer in emellan och hoppar hindret från fel håll. Jag förstår inte ens hur hon kunde komma in där, för jag stod ivägen.
Men i vilket fall så blev vi diskade. Var otroligt besviken efteråt och kunde inte känna att det var ngt bra.
Men när jag ser det på filmen så ser det betydligt bättre ut än vad det kändes.

jag hade tjatat lite på syrran för att få lov att köra Åke i någon lopp, men det passade liksom inte tidigare och så ville jag ha mitt fokus till Xante. Men idag, stod jag och tittade på agilityklassen, och tyckte den såg rätt kul ut, så jag frågade om jag kunde få köra honom. Sagt och gjort, så gick jag banan. Skattade mest hela tiden.
När jag väl skulle starta så var jag så där lagom nervös, inte alls som när jag ska köra Xante.
Visst det är på allvar att köra liten hund oxå och Åke är ju inte den som går allra snabbast,
så man hinner en aning mer än vad man hinner med en stor hund.
Visst fick Åke både fel i hinder och tid. Men det var riktigt kul att köra lite hund.

Sedan efter lång väntan var det vår tur i Hoppklassen. Men redan innan start så försvann mitt fokus och
jag gav inte Xante en ärlig chans i det loppet. Jag var uppgiven redan innan.
Så jag förberedder inte en sväng och Xante kommer långt ut, så när jag ska trycka ut henne så hinner hon inte med
och hoppar hindret från fel håll. Ngt ni känner igen?

Summa Sumarum efter en veckas tävlingar.
Vinst i Hopp2 tillsammans med Emelie, och uppflytt.
5a tillsammans med syrran och första SMpinnen!!
och 4a disk tillsammans med mig.

Känslan är dock att det inte är långt borta, och att vi bara behöver mer rutin
och att jag inte ska vara så sablans nervös varje gång jag ställer mig på startlinjen.
Men vi är på G!!

Tack för alla Grattisar och hälsingar! Det värmer verkligen!!

Nu har vi vilodag, en dag, innan det bär iväg på kurs
och på torsdag är det Oxies kvällstävling,
och då ska vi bara in och köra och helt enkelt ha kul!!

Kommentarer
Postat av: Lena o Flisan

Hej igen! Vad glad jag blev över att läsa de två senaste inläggen! Så himla roligt med era framgångar. Önskar er allt gott och när ni deltar i SM finns vi självklart i publiken! =)

2009-07-27 @ 08:36:30
URL: http://www.flisan.eu
Postat av: Elisabeth & Merlin

Grattis grattis till en lyckad helg!!! =)

Såg din tjej i torsdags! Jättefin!

Kram från Elisabeth & Merlin

2009-07-27 @ 10:07:50
URL: http://merlin.webgain.se
Postat av: Catti

Grattis bästaste ni! :)

2009-07-27 @ 10:45:08
URL: http://bcspeed.webs.com
Postat av: Jennifer Bengtsson * Max, Gizmo & Rocky

Hurra Hurra Hurra!! Vilken stjärna du har Anna=) Blev väldigt imponerad när jag läste resultatet på Agif. OCH vilken syster du har, gratta henne (igen) från mig.



Hoppas att vi ses snart!



2009-07-28 @ 10:08:53
Postat av: Malena

Ja jag har väl redan sagt allt och lite till men, GRATTIS!!!



Puss o kram

2009-07-29 @ 15:20:15
URL: http://valjelivet.blogg.se/
Postat av: Johanna med Sjöberg

Grattis! Dina nollade lopp med Xanté kommer=) Det e bara att jobba på =)

Kram

2009-08-09 @ 22:40:09
URL: http://nogg.se/fejs

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0