Gran Canaria.

Vi har haft en helt underbar vecka på Gran Canaria.
Insåg nog inte riktigt hur mkt jag behövde det, eller hur mkt vi behövde det.

Resan började redan fredag kväll, då jag lämnade Xante hos min morfar för att mamma och pappa skulle kunna hämta upp henne och min bil där. Tog sedan tåget till Alvesta där R mötte upp mig.

Lördag morgon hade jag svårt att sova, lite resfeber var det allt.
Det är alltid en massa som skall fixas i sista stund, och vi kom inte iväg förrän efter lunch och skulle då inom stan ett ärende. Sedan bar det av till Kalmar, skulle först träffa mina vänner H & T. Det var väldigt länge sedan, nästa ett helt år! Roligt att träffa er igen! Även om det bara blev en kort stund denna gången!

Flyget lyfte 18.30 svensk tid, och resan tog drygt fem timmar. Så vid 23 landade vi i Las Palmas och det tog en bra stund innan vi fick bagaget. Då fick vi reda på att det var till Puerto Rico, på södra gran canaria, som vi skulle bo till en början. Det innebar att vi fick gå av nästan sist. Lite så segt blev det och trötta var vi.
Vi bodde på Altamar, ett lägenhetshotell beläget högt upp i Puerto Rico.



Söndag.
Började dagen med en lång frukost vid buffén på hotellet. Otroligt gott och skönt att sitta i solen och bara njuta.
Vi tog bussen ner till stranden (Amadores, som tydligen var en konstgjord strand, med betongbotten) och spenderade stort sett hela dagen där. Avslutade med en god middag på en spansk restaurang (visserligen med svensk meny men dock). Lyckades dock bränna mig, baksida lår, sådär lyckat kan jag säga.

Måndag
Shoppingtur först in till Puerto Rico. Då jag skulle försöka hitta ett par skor, eftersom jag fått lite skavsår av dom jag hade med mig.  Lättare sagt än gjort, men till slut så hittade jag ett par och då till det obligatoriska prutandet, och jag avskyr det, så jag överlät det till R. Skulle vissa sig att vi betalade nog lite mkt ändå, men något ska man ju lära sig.
Vi tog bussen till Maspalomas och gick där en liten stund. R passade på att bada i de något stora vågorna, medan bättrade på solbrännan lite. Lyckades få nytt skavsår av även de nya skorna + att dom sprack i sulan. Klarade visst inte en hel dags promenad.  Avslutade dagen med en härlig simtur i bassängen på hotellet.

Tisdag
Hade bestämt oss för att ta bussen till Maspalomas igen, för att ta en längre dag där. Sagt och gjort. Solade och badade en massa. Vågorna var härligt höga, dock blev det lite strömt emellanåt. Lyckades idag så i tån när vi badade. Trodde först inte det var så farligt, att jag bara slagit i den, men på kvällen hade tån svullnat upp lite, och nageln var helt blå. Så inte en chans att jag fick på mig några skor. Fick allt köpa mig ett par flipflop och gå dessa resten av vecka. En lång dag avslutades med middag; pizza godare en vanligt! Inte alls som hemma dessutom med färsk ananas. Mums! När vi tog bussen tillbaka till Puerto Rico, så tog vi en tur ner till hamnen och kollade på lite olika utflyktsalternativ. En tur ut till delfinområdet tänkte vi oss.
När vi sedan kom tillbaka till hotellet, så hittade vi av ren tur en lapp där det stod att vi skulle byta hotell (något man får beredd på när man åker ospecifierat.) Så någon utflykt blev det inte, utan istället packa ihop våra grejer.

Balito Beach

Onsdag.
Så vi checkade ut ganska tidigt och tog en taxi till det nya stället; Balito Beach. Inte riktigt i samma standard, tyvärr. Dessutom bodde vi jämte hissen, som hade ett fruktansvärt ljud varje gång den gick. Ungefär som ett tåg som körde genomrummet. Tur att jag inte har jättesvårt att sova:D
mannen i receptionen tittade väldigt märkligt på oss när vi kom lite för tidigt och ville checka in. Men i vilket fall så fick komma in och lämna våra grejer. Tog en stund innan vi bestämde oss för hur vi skulle förvalta dagen.
Det var gångavstånd i till ett ställe som hette Anfi del Mar, som det gjorde otroligt mkt reklam för. Tydligen är sanden direktimporterad från Karibien. Kanske inte imponerar allra mest på mig. Blev dock lite sol och bad även denna dag.

På kvällen tog vi en tur in Arguineguin och hamnade nere vid hamnen. Inte det allra mest charmiga ställe faktiskt. Var inne på en stor butik och handlade lite. Lite faschinerande att handla i andra länder för man får helt andra input än här hemma.

Torsdag.
Eftersom det inte blev någon utflykt på onsdagens så blev det så på torsdagen. Det är det allra bästa med att ha semester, att det man inte gör den ena dagen, kan man utan problem göra dagen efter. Inte alls som vardagen där det ska klämmas in en massa.
Så upp på morgonen för första gången, tja inte som här hemma, men dock tidigt för att vara denna resa.
Vi valde att ta en tur som gick till Mógan, men som skulle gå igenom ett område för delfiner. Framför allt därför vi valde just den turen. Dock såg vi inte en enda. Däremot fick vi en härlig överraskning av den mysiga staden, även kallad lilla Venedig.
Vi tog en fika och gick runt i denna otroligt mysiga stad. R hade tyvärr glömt att packa ner våra badkläder, så något bad blev det inte. När sedan det började dra in mörka moln från bergen, så begav vi oss tillbaka till hotellet. Vi hade bestämt sedan tidigare att vi skulle fira Rs födelsedag på semestern och jag tyckte att denna dagen var passande. Så det blev lite firande på balkongen innan vi begav oss in till puerto rico, och åt på en mkt trevlig restaurang med den överlägset godaste maten på resan.

Fredag
Jag blev lite (läs rätt så mkt) besviken över att vi inte fick se några delfiner, så jag övertalade R (som visserligen inte var så svår övertalad) att ta en "riktig" delfintur.
Så ytterligare en gång begav vi oss till Puerto Rico och ner till hamnen, där vi redan på tillbakavägen dagen innan hade kollat tider och olika båtar. Båten tog bara 20 pers, och vi hoppades på att få plats på den första på morgonen. De lämnade "garanti" för att man skulle få se dom, och jag trodde att det mest  att man skulle få se dom på längre sikt. Jag förstår inte många ord spanska, men kunde höra på tonfall att dom hittade några.
Dom kom allt närmare och till slut simmade dom runt båten och dom var riktigt många. Häftig upplevelse! Fick en och annan bra bild oxå=)
När vi kom tillbaka fick R bestämma vad i skulle hitta på; en sista tur till stranden blev det. Nu en ny strand...
Sedan lite middag på en kinesik restaurang, med buffé! Dessutom glassbuffé till efterrätt. Man rullade nästa utifrån det stället.
Avslutning med lite Yatzy och vin på balkongen på hotellet, innan vi packade ihop våra saker för avresa på lördagen.

Lördag.
Hela dagen gick bara åt att resa; först buss från hotellet, fick stå i kö drygt en timme för att checka in, sedan flyg hem. Även om det blev segt mot slutet av resan, så tog det 45min kortare tid än beräknat. Så vi landade redan 16.45, istället för 17.30 som planerat. Dock blev landningen tydligen lite tuff, för det studsade till ordentligt. Sedan bara resan till Växjö, då det var ganska dimmigt.

Söndag.
Sov många timmar inatt. På flygresan hem så diskuterade vi lite alternativ med denna dag.
Det blev en tur till Huseby och deras julmarknad, som en kontrast till resan.
Har velat åka dit i flera år, men det har aldrig blivit av, så nu tyckte jag att det passade för då kunde jag ta tåget från Alvesta och hem. Det var verkligen en mysig stämning, inte massiv jul, utan lite uppblandat. Passade mig riktigt bra just nu. Mötte upp mamma och pappa i Kristianstad, tillsammans med Xante och dessutom min bil som blivit nybesiktigad utan anmärkning:)


Imorgon är det jobb igen, och jag har verkligen lyckats ladda batterierna och känner mig full av energi,
för första gången på mkt länge. Ser nu framemot en massa julstök.

Kommentarer
Postat av: Anna

Låter ju som en mycket trevlig semester :) Härligt! Precis vad man kan behöva i höstmörkret.

kram

2009-11-19 @ 10:20:53
URL: http://tokfias.blogg.se/
Postat av: Anonym

tack så mycket!

fotfarande avis på er.. hade oxå viljat se delfiner live :-)

2009-11-21 @ 17:00:26
URL: http://livetmedemie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0