Lund

Nu drar en intensiv tävlingsmånad igång.
När alla mina bilder kom med posten i går imorse, ville jag bara brygga en kopp the och sätta mig i min
pysselhörna, men det hade jag ju inte riktigt tid med. Utan istället var det bara till att packa mina och Xantes saker och dra söderut. Det var en tag sedan jag var hemma i Örum nu.

Hämtade upp Annie på vägen, för att varken Malena eller Emelie m Ior skulle dit, så om jag tog med mig Annie så skulle vi åtminstonde kunna starta laget.

Fick en mysig kväll hemma igår, med alla syskon och mamma (pappa var i bastun) och vi såg Brokeback Mountain.

Hann med ett litet pass hos ulltussarna oxå. Xante lär sig otroligt fort, och nu fungerar höger och vänster allt bättre. På kvällspromenaden senare så ville hon tydligen in igen. För Xante försvinner i mörkret och hur jag än kallar så kommer hon inte, och jag hör hur fåren börjar flytta sig. Kallar igen, och hör ett skrik. Då hade Xante kommit in i hagen, men kunde inte ta sig ut utan att gå emot elstängslet. Vi fick gå runt och släppa ut henne, men  hon var inte avskräckt för imorse skulle hon in igen.

Klockan ringde och jag pallrade mig upp efter en stund. Både Annie och Xante var förvånansvärt lugna i morse.
Ut på morgonpromenad på fälten, något som jag kan sakna.

När vi väl hade lyckats packa ut i bilen, så börjar det dugga och det regnar allt mer och mer.
Usch, det var inte alls vad man ville. Det kändes som en sådan dag som man skulle vilja ligga kvar under täcket.

Väl på plats så sprack det upp lite grann åtminstonde medan vi slog upp tältet och fixade våra grejer.

Först ut var Hopplag, som vi alltså skulle starta på tre hundar.
En hyftast svår bana. insåg dock när jag gick banan att den såg svårare ut än den var.
Vi bestämde att ida skulle få köra Xante, och därmed gå ut som första hund, jag som andra hund och Camilla med Fressia, som C-hund, som det brukar.
Tyvärr så diskar Ida & Xante, för att ida ville lite för mkt och koncentrade sig på en kombination tidigt i banan.

Jag har ALDRIG någonsin varit så lugn, som jag var när jag gick in med Annie. Det fanns ingenting annat än att gå in och köra. Till och med innan ida startat så var jag bara lugn, tänk om jag kunde få ha en sådan magkänsla när
jag kör min egen hund.

Annie lyssnar som jag vet inte vad och flera gånger frågade hon tom om hon skulle ta hindret rakt fram, utan att ens tappa tiden. Så otroligt härlig hund att köra helt enkelt.

Jag och Annie har knappt ens tränat ihop, tror att jag testat henne vid ett enstaka tillfälle.


När sedan hopplaget var slut var det ganska snabbt agilitylagklassen. Denna var klurig men ändå spännande.
Kände mig lite mer nervös, eftersom kontaktfälten är inblandade. Var mest nervös för bommen och vippan.
Ida ville ha en ny chans, så det blev samma uppställning även här.

Tyvärr diskade dom igen, då Xante hoppade ett hinder tillbaka, när hon ska vända tillbaka, för att ida blir osäker på hur hon ska hantera situationen som inte blir som hon tänkt sig, och man hinner inte fundera många hundradelar innan Xante tar saken i egna händer.

Annie var något lugnare i denna klassen, men ändå kom hon som skjuten ur en kanon, då jag kallade på henne.
Vippan var hinder nr 3 och Annie trampar, men hoppar av snett, så jag uppfattar att hon får fel där, men eftersom det är laget, så kör jag ju vidare. Och känner att vi har ett riktigt bra lopp med oss.
När jag sedan kommer imål, så säger någon till mig; synd på felen på Aet. Felen på Aet??!!
Då hade vi tydligen fått en femma där och inte på vippen som jag trodde. Men det fanns inte någonstans att hon hoppar dom kontaktfället, eftersom jag står nästan still och domaren en bra bit i väg, så ser jag ju bra mkt tydligare än honom hur hon tar kontaktfältet.

Helt enkelt är jag bara förbannad på flera gånger det senaste få fel, som jag inte tycker att vi ska ha.
Jag vet att det är domaren som dömer, och det får man helt enkelt respektera.
Men jag är trött på att det ska drabba mig. Ska hyra dom elektroniska och se hur mycket Xante faktiskt missar. Ska bli väldigt intressant. och hur ska man göra??! Har redan två av - två på på nerfartena, men vill inte ha det på uppfarterna, eftersom jag upplever skaderisken betydligt mkt högre än då dom kommer med fart.

Vilket fall så gick inte igenom ett enda lopp med laget (eller individuellt) denna dag, och frustrationen
växer.  Drömmen var ju att ta två SM-pinnar och kvala till SM nästa år.

Individuellt då.

Hopp 3-disk
Vet inte vad jag ska tycka om denna banan, faktiskt.
Hade först tänkt ut hur jag ville göra, men ju längre tid jag gick den ju mer osäker blev jag.
Till slut blev jag någorlunda nöjd. Känslan som jag hade med Annie, var som bortblåst och jag ville så otroligt mkt. Vet ju att vi har kapciteten.
Men då det ett hinder som skulle hoppar och runda utan att hoppa tillbaka det. Precis den situationen som ida diskade henne på i agilitylagklassen. I en sväng tidigare kommer Xante längre ut än vad jag tänkt, så jag måste slita lite för att få tillbaka henne, vilket gör mig sen även i då jag kommer upp till detta hinder, och hinner inte riktigt med och så klart så hoppar Xante hindret tillbaka. Så jag tar om och hon gör samma sak igen, och jag tar om och då lyckas hon, med MKT tvekan komma med mig runt hindret istället.
Sedan diskade hon sig igen, så hon väljer en tunnel istället för slalomen.

Agility 3 - disk.
En svår bana, och väldigt lång.
Fast en bana som verkligen passade mig och Xante, för jag var tvungen att hålla i hela vägen OCH vi hade äntligen ett tidigt startnummer.
Men bommen står i en raksträcka och jag visste att Xante skulle missa uppfarten.
Försökte ändå påminna henne om att korta av steget, men denna gången hjälpte det verkligen inte.
Funderarade flera sekunder om jag skulle ta om alltihop. Men samma sak här, man hinner inte stanna upp och filosofera med Xante för då tappar man koncentrationen, och självklart går Xante runt ett hinder och hoppar det baklänges. Sedan försökte jag köra vidare men det var ju inte lönt....

Ska man ta om? Vet Xante vad blir rätt och vad som blir fel OM jag skulle ta om? Behöver jag ett ordentligt betedde, och hur vill jag då ha det? Kan man ha running upp och 2+2 ner?
Kanske jag någon dag kommer fram till hur jag vill ha det.

Hade beslutsångest om jag skulle låna Annie och köra till Eslöv imorgon. Efter lagklasserna var jag väldigt sugen, men hade svårt att få det att gå ihop, då jag inte har någon bil. Den stannar i Örum och ska på service.
Men sedan när jag kört alla klasserna idag, och var helt genomblött av allt regnande och vetskapen om att vi skulle på släktkalas, så bestämmde jag mig för att låta Sabina ta henne Annie till Malena.

Ida beslutade sig för att stryka Åke i hoppklassen så vi kunde köra på en släktings födelsedagsfirande.
Aldrig förr har jag bytt om från tränings/regn-kläder till klänning på en baja-maja. Men någon gång ska vara första, tydligen. En massa god mat och tårta efteråt.
Fick lift hem av moster med familj.

invirad i en filt och med spännande fotboll på TVn och en god kopp the, så har jag nu fått upp värmen lite grann.
Xante ligger på rygg i sin favorithörna i soffan och sussar sött.

Men nu är fotbollen slut, thet uppdruckit och dagen sammanfattad.

Nu ser jag först och främst fram emot morgondagen, sedan blir det Sofiero nästa helg,
och är det någon tävling jag ser framemot så är det den!







Kommentarer
Postat av: Elisabeth & Merlin

Grattis till idag...eller vad man nu säger. Även om det inte gick som ni önskat...men herregud det har ju varit full höststorm med ösregn....så tycker ni var duktiga ändå!! ;)



Kram från Elisabeth & Merlin

2009-09-05 @ 23:42:08
URL: http://merlin.webgain.se
Postat av: Annelie

Tack än en gång för att u tog Annie runt i två fina lopp. Synd på dagens diskar och lycka till i fortsättningen.

//Annelie, Annies uppfödare

2009-09-06 @ 00:08:51
URL: http://www.mrcollin.com
Postat av: Stolt matte & vän

TACK min vän för att du tog med Annie. Ni är ju bara allt för bra!! Jag är så imponerad. JAg kommer utan tvekan skicka iväg henne med dig igen... hihihi Puss och kram

2009-09-07 @ 07:40:42
URL: http://ojma.blogg.se/
Postat av: Lena, Flisan, Fun

Hejsan. Vi följer er framfart på agilitybanorna med spänning. Flisan o jag pysslar också lite med agility men inte alls på samma seriösa nivå som ni gör. Stort lycka till!

2009-09-08 @ 06:27:31
URL: http://www.flisan.eu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0