Turista i Sverige - Psykiatriska museet

Museeum är kanske inte det allra första och det som vi kommer att göra mest men har jag har hittat några stycken som låter lite spännande...

Psykiatriska Museet är sedan 2002 inrymt i en fd vårdavdelning från 1911 som restaurerats till ursprungligt skick. Det finns hiss till första planet. Huset var ursprungligen personalmatsal och personalbostad, senare blev det vårdavdelning och lokaler för socioterapin.

På nedervåningen berättas om vården och om alla andra avdelningar som krävdes för att sjukhuset skulle fungera, tex maskinavdelning, kök, tvätt, jordbruk, djurhållning, hantverkare, kyrka och kyrkogård. Här kan du också titta på fotografier i album. På övervåningen visas bl a ett patientrum och ett bostadsrum för personal.

Museet drivs av Psykiatriska Museets Stödförening, en ideell förening. Kalmar Läns Landsting står för lokalen.


http://www.psykmuseet.se/

Kommentarer
Postat av: Torbjörn

Hej

Med många vägar har jag förstått att du har en syster till Hinnareds X-Man

Dom verkar var väldigt lika varann i utsende

2011-02-12 @ 16:31:28
Postat av: Malena

Jag tror de är detta museet som vi ska besöka till hösten när jag tänker läsa psykologi B. Läser ju A nu och då berättade Eva, min lärare, att B-kursen skall åka iväg till ett sådant museeum i Växjötrakten. Kan detta stämma?? I Källaren skall man visa hur man "botade" psykiskt sjuka förr med åderlåtning osv?? Lät jätte spännande när Eva berättade!! KRAM

2011-02-12 @ 23:08:04
URL: http://valjelivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0