en träningsvecka..

Fick hem fröken X i söndags och tyvärr blev det inget GK Vp denna första gången, vilket gör att vi får fortsätta träna vidare på det momentet som var svårt dvs hämta fåren när det står någon annan i flocken och håller dom.

I tisdags blev det ett pass hos Petra och Lira. Fokus var som sagt på hämtträningen och rätt attityd. Visserligen bara i 25an, men dock. Petra ställde sig i flocken och först såg hon lite skum ut och Xante skulle inte gå nära flocken, utan drog ut på flanken dvs helt fel, la henne och skickade henne vänster igen. Då tog hon det lite bättre, men inte fullt ut.

Jag måste säga att jag är imponerad av lilla Lira som verkligen utvecklas gång för gång jag sett dom.

Onsdag kväll spenderades i Karins träningshage. Först bara fokus på att gå rätt håll när matte säger det dvs höger är höger och vänster är vänster. Ibland gissar hon och ibland har hon redan bestämt sig för vilket håll hon vill gå, så det gäller att vara hård och bestämd och helt enkelt inte låtas luras. Sedan körde vi några hämt tillsammans med Karin, men det gick inte alls bra, och jag fick lägga henne och skicka om henne flera gånger. Till slut fick vi åtminstonde till två hämt som jag kunde känna var godkända men minsann inte mer.

Igår kväll, torsdag, så var Xanté hos sin extrafamilj och jag var och simmade. Avverkade 1500m i bassängen och bokade dessutom in mig på vattengympa i höst. jaja, mer tantvarning på anna, men jag trivs i vattnet och tycker det är en förträfflig träningsform.

Ikväll styrde vi bilen mot Småland, och eftersom Lenas ställe ligger nästan på vägen, så stannade vi där för en liten träningsstund. Lena var ute och tränade Sapp. Han är så chamrig denna lilla hunden...
Började ett hämt då Lena stod i flocken, och Xanté skulle inte riktigt fullt ut lyssna på vad jag hade att säga.
Dock var det betydligt mkt bättre än i onsdags så det är ju en framgång.
Sen tog Lena och körde några drivningar och flankeringar med henne. Häftigt värre att se dom tillsammans.
Så var det min tur. Det var verkligen skillnad på att köra Xanté efter att Lena hade kört igenom henne. Hon hade en helt annan pondus och tryck i steget, dessutom lyssnade hon betydligt mkt bättre på vad jag hade att säga.
Sen har vi fortsatta problem med att gå ut på flanken i ett läge när Xanté är kl 12. Det kommer nog att vara vår akilleshäl, men nu kan hon åtminstonde bryt och välja något annat om man berättar det för henne.

I vilket fall ,GK Vallhund eller inte, så är hon min stjärna och jag njuter var stund tillsammans med henne. Har inte mått så bra i veckan av många olika anledningar och besked, men efter lite hundträning i fårhagen så är läget något helt annat. Återigen har Xanté bevisat för matte hur mkt hon gör att hon ska må bra. Underbara lilla hund.

What will I do without you?

Kommentarer
Postat av: Malena

Ja du fröken X är en underbart fin dam som bara går rakt in i hjärtat på en. <3 tänkter på dig Anna kramiz

2010-09-03 @ 23:02:36
URL: http://Http://valjelivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0