Norge

Det blev en riktigt härlig helg i Norge.
Men vi tar det från början.  Jag skulle sluta vid lunch på onsdagen, för att vi skulle kunna komma iväg redan den kvällen.
Fram till lunch, så gick jag med ett stort leende på läpparna och stusade som en studsboll. Kunde sluta vid halv ett och cyklade fort hem. Hann slänga i mig lite mat innan jag körde.
Hann precis upp och göra några mackor innan R kom hem, så vi packade snabbt om  och gav oss i väg.
Första stoppet var Skövde och hälsa på min vän Mona. Det var lagom att ta ett stopp där.
Mona bjöd på mat och sedan tog vi med oss upp till berget, och satt där och fikade och tittate ut över Skövde. Otroligt härligt!



När Mona gav sig iväg på jobbet, drog vi vidare mot Oslo.
Trots GPS så körde vi fel TVÅ gånger på vägen upp, och det skulle tydligen bara bli början.
Men fram kom vi till slut. Ställde bilen för att slippa köra i rusningstrafiken och gav oss in till Oslo.
Första uppdragen blev att hitta ett par byxor till Anna, eftersom mina sprack på vägen in, visserligen inte synligt.
Men sådär kul att gå i trasiga ( på inte allt för lämpligt ställe) byxor.
Hittade ett par jeans som faktiskt passade och snabbt gick det=)

Sedan gav vi oss ner till Oslos nya operahus, som låg alldels vid vatten. Det var soligt och fint väder, och bygganden och omgivningen var i vitt, vilket gjorde det lite svårt att inte kisa, tyvärr på bilderna.
Man kunde gå upp på taket, och se ut över delar av Oslo och delar av hamnen. Häftigt!
   





Efter detta gick vi upp på Karl Johan (ett måste!) och gick och strosade lite.





Ungefär halvvägs vek vi av och gick ner mot Aker Brygge. En upplevelse i sig att se allt folk där nere,
dock kände jag att åtminstonde inte jag passade riktigt in där...
Påväg tillbaka såg vi en gatuarkrobat, eller vad man skulle säga.
Jongeralde en massa och körde en massa trick. Han kunde verkligen få med sig publiken och fick
en liten kille till att ställa upp.


Sedan var det dags att åka tillbaka till R syster och hennes familj där vi sov och fick en massa god mat.

Att vakna upp på fredagen och känna sig helt ledig och kunna förvalta dagen precis som den var kändes väldigt lyxig,
det är inte vanligt i mitt lilla liv.
Så vi bestämde oss för att gå på tur. Till skillnad från många ställen i Sverige, så var det elljusspår precis över allt, hur långa som helst. Tyvärr har jag inte så mkt bilder (ännu) från resten av helgen eftersom dom ligger på den andra kameran. Vi var i vilket fall ute och gick i nästan fyra timmar. Terrängen i Norge är inte riktigt som här hemma, så sitta delen som innehöll en riktigt brant uppförbacke (som det visade sig att vi inte skulle behöva gå uppför, men jag var inte kartläsare den gången.

Fredag kvällen spenderades hemma hos R andra syster med familj; en av anledningarna till att vi åkte upp var en födelsedag där. Verkligen en intensiv kväll=)

Lördag morgon, så kunde vi först inte riktigt bestämma oss vad vi ville hitta på, så vi gick och såsade en stund.
Men sedan rätt som det var så blev det beslutat att vi skulle ta en runda ut till öarna i Oslofjorden.
Att åka båt tycker jag verkligen är avkopplande och härligt. Himlen sprack upp och vi gick en härlig dag, där vi mest låg och läste varsin bok, och njöt av stillheten. Det var mkt aktivitet på sjön, så jag satt en lång stund och bara kollade på alla båtar och allt som hände inåt land.

På väg tillbaka bestämde vi oss för att hinna med ytterligare en turistattraktion.
En park utanför centrum, Vigelandsparken, där man kunde strosa rundor länge...
men det blev inte så väldigt länge, eftersom att vi hade sagt att vi skulle vara tillbaka till maten.
Så på kvällen så var det bara umgänge, och vi spelade musikquiz.
insåg att jag inte så otroligt duktig på det. ;)

Söndag morgon sov vi lite längre än vad vi hade planerat, men det gjorde inte så väldigt mkt, för enligt GPSen skulle det inte ta så farligt många timmar att köra hem. Men det var ändå några timmar som skulle avverkas.
Jag pausade en stund hemma hos R innan jag sedan for hemåt.
Men denna gången var det inte så farligt jobbigt att köra hem, för jag var helt upprymd av en otroligt härlig helg.
Att gå till jobbet på måndagen tog inte ens emot.

Xante har varit hemma hos syrran och hon har oxå varit ute på en hel del aktiviteter.
Egentligen skulle hon inte komma hem förrän som i morgon, men när jag pratade med Malena på måndagen så
berättade hon att det var månadstävling på klubben, och till det ville jag ju ha hem henne.
Så jag fick sluta i god tid och köra till Höör, där syrran går vallningskurs med Lennart och hämtade henne.

Xante och jag fick oxå gå några varv, och det har nog varit välbehövlig vila vi fått, för så bra som Xante gick där
har hon ALDRIG gått!

Var inte alls kul att sätta sig i bilen igen på måndagen, men att köra hem gick mkt lättare!

I går morse ringde inte klockan och jag försov mig, vaknade först 7.10. Visserligen inte så farligt.
men då skulle jag hinna ut med X oxå + att jag hade satt in en ny pat tidigare än vad jag brukar ta första pat.
Så det blev lite småttpanik.

Månadstävling på klubben och det blev en hoppetta från umeå.
Xanté gick som skjuten ur en kanon ytterligare en gång, men lyssande så fint,
men så blev jag osäker på ett byte och blev stillastående, dumt dumt när man har en hund som Xante
men jag lyckades få över henne över hindret.
Så vi slutade tvåa...efter Malena och Annie.

Nu sitter jag här hemma och njuter av doften av nyklippt gräs.


Kommentarer
Postat av: Anna

Låter ju som om du hade en toppenfin semester i Norge. Jag gillar Norge...men frågan vem du var där med kvarstår ju faktiskt fortfarande :P



Massor med kramar från down under

2009-08-29 @ 05:05:38
URL: http://tokfias.blogg.se/oz
Postat av: Anna

Glömde ju....närbilden på dig var riktigt fin! Ser fram emot att få se lite fler bilder från helgen. Själv ska jag iväg och köpa mig ett nytt objektiv till min kamera nu. Inget roligt väder att testa den i dock då det blåser och regnar ute....

2009-08-29 @ 05:07:17
URL: http://tokfias.blogg.se/oz

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0