Chokladdoppad lakritskola med havssalt.

Idag har jag lyckats göra färdigt dom dära lakritskolorna som jag kokte förra veckan.
Det blev lite onödigt pilligt, går att göra lite lättare.
Dock blev de otroligt goda med lakritssmaken från Turkisk peppar, chokladen och sedan lite salt på toppen.



Uppföljning - Lakritskolor

Receptet är från Johanna Westmans Julgodis.

3dl vispgrädde
3dl strösocker
1dl sirap
1msk kakao
½ påse turkisk peppar
2tsk smör
200gr mörk choklad

-Klä en form (ca 20x20 cm) med bakplåtspapper.
-Krossa karamellerna i en mortel
- Blanda grädde, socker, sirap, kakao och krossade turkisk pepparkaramellerna i
en vid gryta. Koka utan lock och utan att röra till 117-120 gr eller tills smeten klarar ett kulprov.
Tar ca 15min.
- Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kallt så att den stelnar.
- Smärt chokladen i vattenbad (om man inte har en fiffig maskin som jag.)
- Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa i chokladen lägg upp på ett galler eller bakplåtspapper.
- Strö lite havssalt på toppen innan chokladen stelnar.

Kommentarer
Postat av: Catti

Tack! :) Nu blir det att baka :)

2009-12-15 @ 07:39:19
URL: http://bcspeed.webs.com
Postat av: Jessica

De skulle jag vilja smaka!! ;-)

2009-12-15 @ 21:23:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0