Egen marsipangris

Idag blev det egen marsipan-projekt.
Fick leta längst in i skåpen efter mina grejer, men till slut hittade jag alla delar.

Det blev ett mix-recept, dels från min mormor (tror jag) och ett från tastelines senaste kokbok om julgodis.

200gr sötmandel
2½dl socker
1äggvita
1-2msk vatten
3-4dl florsocker

Hushållsfärg om det önskas.

- Skålla och skala mandeln. Låt den torka på hushållspapper, gärna över natten.
- Kör mandlarna i en matberedare och tillsätt socker, mixa till fint pulver (Det blir lite kladdigt av mandeln)
- Tillsätt äggvita och lite av vattnet.(mormors recept var med grädda ist.) Kör till en hård massa.
- Häll i florsockret i omgångar och tillsätt mer vatten om det behövs (jag behövde nästan mer florsocker).
- Färga den marsipan du önskar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0