Summa Summarum av året

oj! tiden går snabbt!
efter viss påtryckningar så är det nog dax att uppdatera här.

Nu är tävlingssäsongen slut, vi hade våra sista lopp i Folksam Cup finalen i Norrköping,
där det inte riktigt räckte hela vägen. Xante fick så som många andra hundar riktigt svårt med underlaget.
Körde henne ett par varv innan på uppvärmningshindrena så att hon skulle vänja sig, men den hunden har en enorm stregning när vi står på startlinjen så det är helt sjukt. Men jag är nöjd att hon gjorde sitt bästa med dom förutsättningarna som var. Många ord är sagda om detta... Visst är jag besviken att vi inte kunde prestera bättre nu när vi hade chansen att möta några av de bästa. Men nästa säsong kommer den chansen igen.

Detta året har varit helt fantastiskt! Jag hade ALDRIG någonsin tro att det skulle sluta så bra rent resultatmässigt.
Inför denna säsongen hade vi bara en pinne i Ag1 och var i Hp2 utan pinnar.

debuten var på Gåsahoppet i påskas, där vi lyckades bli tvåa efter Anders Nyholms Nike, med vår andra pinne i agilityettan. Sedan kändes det som om den sista pinnen satt riktigt långt inne. Fast när man tänker efter så var det inte många lopp, men sådan förargliga fel, som lätt drar med sig att man tappar koncentration. Så varken på hemmatävlingen, i Sösk eller dag ett i falkenberg var någon höjdare. Däremellan stod vi över Höör och U-DM.
Men känslan i Falkenberg dag två, när jag bara hade bestämt mig. Det var vår bana och detta skulle vi bara ta. Den känslan har jag aldrig känt förut men vill gärna uppleva den igen.
T o m domaren kommenterade det efteråt, vilket värmde otroligt!

Fick snällt efteranmäla till Lunds tävling, eftersom jag av många anledningar missat just deras sista dag.
Så dagen efter falkenberg bar det av till Lund tidigt som bara den och regnigt var det. Men det skulle visa sig att det var värt det. För i Agilityloppet (dvs debuten i tvåan) gick Xante in och gjorde ett så otroligt bra lopp. Det som mkt gjorde skillnaden var att jag var avslappnad och förväntade mig ingenting. Det slutade med vinst och pinne!

Sedan var det paus, med andra aktiviteter istället med de flesta var i Oskarshamn, Råådalen blev inga resultat värt att nämna, där handlade jag Xante som en chihuahua, funkar inte riktigt på henne....

Xante var anmäld till Simrishamn "annandag midsommar" och jag hade skaffat reservförare i form av Malena,
men när dagen innan väl kom så var jag så sugen på agility så jag och R steg upp tidigt och packde in oss i bilen och tog vägen via S-hamn på vägen hem. Det skulle oxå visa sig vara värt det, för i Hopploppet vann vi med vår första pinne där. Kändes som en bra uppladdning inför Gotland.

För dagen efter s-hamn bar det av till Gotland. Denna semsterns allra höjdpunkt! Jag anmälde mig redan i januari och såg framemot det hela våren. 
Gotland som äventyr, som semesterställe och med tävlingar var och är helt fantastiskt. Ännu mer underbart än vad jag någonsin  kunde hoppas på. Självklart har R en stor del i detta! Det var otroligt intensiva dagar, med långa tävlingsdagar och dessutom ville man ju hinna med en massa turistande. Tur nog hade dom lagt in en vilodag, där vi hann med bla Lummelundagrottorna.
Rent resultatmässigt var det helt otroligt, med oss innan hade vi en pinne i vardera klass
och efter veckan hade vi blivit uppflyttade och dessutom hunnit debutera i klass tre!
Dock blev det bara en pinne i Hp, med många lopp med ett enda riv, vilket var otroligt irriterande.


En vecka efter Gotland började Xante löpa och missade därmed Bjuvscupen, där våra duktiga lagmedlemmar lyckades plocka hem två SM-pinnar.

Därefter var min semester slut. Dock var sommarens aktiviteter slut för det.
För Snapphanefejden var kvar. Där Emelie Norrman lånade henne då hon bodde där uppe i veckan.
Resultatmässigt kvar mitt enda mål att ta sista pinnen i hopptvåan, det fixade dom redan första loppet.
Så debuten i Hopptrean fick Emelie köra med henne, sedan fick även syrran köra henne i ett agilitylopp, där hon lyckades bli FEMMA av nästan hundra starter! Det är helt fantastiskt bra.
Sedan skulle jag ta över och då blev det bara en massa disk! Däremot var känslan i loppen ofta bra.

Inte ens en vecka senare var det dax för Oxies kvällstävling. Där var inte alls känslan bra! Var riktigt besviken när jag åkte hem därifrån.

På min fd hemmaklubb Ystad så kom vi åtminstonde runt vårt första klass-tre-lopp. Med femton fel. Men runt kom vi. Hopploppet blev ytterligare en disk.

Lund första helgen i sep; där blev det lite omflytt eftersom Malena inte kunde åka med så lånade jag Annie till lagklasserna. Annie var otroligt rolig att köra! Så ärlig i varje sväng. En helt annan hund än X.
Syrran körde X i laget. I de individuella klasserna körde jag henne, utan några större framgångar där.

Helgen efter bar det av till Sofiero, debut i agility för mig. Har tävlat annat på Sofiero tidigare.
Det är verkligen en tävling som jag tycker om, stämningen är en helt annat än på vanliga tävlingar.
Först ut var agilityn, där jag startade nästan sist; och såg de andra.  Insåg att vi hade en bra chans till ett bra resultat, vilket självklart gjorde att jag spände mig och vi diskade oss på TREDJE hindret. Kul!
Därefter hopp, där vi var först ut! Passar mig bättre att starta tidigt! Vi nollade och ledde i mål:D
Däremot var det bara Mette och Tux som gick om oss; vilket innebar första CERTET!

Vi hoppade över Oskarshamn och Höör av flera anledningar.

Så helgen efter bar det av till Nybro; Femma i hopp och andra certet. Ag rev hon andra hindret och luften gick ur mig. I öppen klassen så fick R äran att debutera med henne. Riktigt kul att se. Lite mer träning så kommer det nog bli riktigt bra.

Sista officiella tävlingen var i Oxie. Det var en av årets ruggiaste dagar, var sådär sugen på att överhuvudtaget ta mig iväg. Men åter igen skulle det bli värt det. Det roliga var att även mina föräldrar tog sig tid och ork att köra dit för att titta på oss. Det blev en rask start eftersom det var många som skrämdes bort av vädret; det var inte ens hälften som anmält sig där. Xante gjorde ett ok lopp, som kändes riktigt svajigt. Det var få som nollade och dom enda som slog oss var Jenny Damm och Ina, vilket innebar att vi fick vårt sista cert! Kändes helt sanslönst bra.
Hade en aning svårt att ladda om!

Växjö dagen efter med kval till Folksam Cup. Fortsatt ruggigt väder. 10 fel i agility i en konstig slalom.
Trodde inte riktigt att det skulle räcka. Men en vinst i hopp efteråt gjorde att vi slutade på nioende plats
av tio som kvar. Resultatet av finalen har jag ju redan dragit.


Så om vi nu tar en summering av detta fantastiska år!
-Års debut med pinne.
- På mindre än en månad gått från agilityett till agilitytrean.
- Sju vinster.
- 10 pallplaceringar
- otagliga lopp med fem fel
- Tre hoppcert på tre raka tävlingar, på fyra veckor.

Men framför allt har vi fått en tävlingserfarenhet som vi behövde. En säkerhet på hur vi tillsammans fungerar. 
Xante har en otrolig kapacitet när det kommer till tävlingar. Hon laddar upp något otroligt bär vi står på startlinjen. Jag blir sällan nervös längre. Jag känner bara en enorm trygghet i vår relation.

Jag är så otrolig tacksam och glad för min lilla hund!

Det är lite skönt att säsongen är över och vi njuter av "ledigheten".  Har insett hur mkt vi har varit iväg detta året, och denna sammanställningen är bara agilityn... därtill är det ju en massa annat! Har knappt tittat på nästa säsong. Vi får se vad som händer... dessutom tror jag att vallningen ska få lite mer utrymme.

Nu ska jag få lite mer ledig med en vecka på Gran Canaria och Xante ska på semester hem till "Mormor & Morfar och Moster".



Kommentarer
Postat av: Anonym

Skoj med en summering av året. Ni är så grymt duktiga :-)



Nja. Camilla skulle kolla boende. Sist bode vi på lisebergscampingen och det var bra. lagom gångavstånd å så...



Ska du dit?



kram

2009-11-06 @ 12:29:46
URL: http://livetmedemie.blogg.se/
Postat av: Anonym

okej. nja tror bara det är klass 3.

hade varit roligt om du oxå skulle dit :-)

2009-11-09 @ 09:46:16
URL: http://livetmedemie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0