Karlskrona

I helgen har det varit agilitytävling i Karlskrona båda dagarna.
Helgen inleddes fredag kväll med att stå i köket och fixa picknick
som denna gången bestod av
- potatispaj.
- fransk potatissallad.
- Nybakat brytbröd.
- Kycklingciabatta
- Smulpaj att grilla.
Till detta även tillbehör som brieost med marmelad samt grönsallad och hemgjord fläderblomssaft.

Lördagen började tidigt med ett pass i vallhagen. Xante skötte sig alldels utmärkt och matte var supernöjd.
Hon gick flera gånger ur balans och upp och la sig både klockan tre och nio utan att tänka sig för. Körde även ett hämt på ca 50-70m, vilket gick toppen. Helt plöstligt så kunde hon det oxå. Det var med ett stort leende jag styrde bilen mot Karlskrona.
Först ut var hopp3. En skum bana som jag inte riktigt fick grepp om, eller så var jag min skalle fortfarande kvar i fårhagen, för bra gick det inte. först en låååång sväng ur tunneln och sedan ett riv och då känner jag att jag inte riktigt är med, och då kan det bara sluta på ett sätt med den hunden. Hon seglar glad över fel hinder. Försökte köra vidare, men då har hon fullständigt knäck i lurarna. Kände mig mindre glad på min hund och i det läget var hon till salu för en billig peng.

Så jag överlät till syrran att köra henne i agility3an. Då kunde hon helt enkelt inte slalomen. Min hund som älskar slalomen och det är hennes absoluta favorithinder och hon gick fel två gånger. Slutade till slut i disk det med.

Anna W föreslog en tur till en bonde utanför Karlskrona som ibland har träningstillfälle på får, så jag var inte sen med att hänga på. Xanté gick som hon aldrig har gjort förut. Låååångt ut och snyggt driv. Det var nästan så att matte föll en liten tår... saker och ting börjar trilla på plats för min lilla fyrbenta tjej.
Då blev prislappen lite för mkt denna gången oxå. Tur för mig;)

När husse sedan dök upp efter att ha hjälp till på ett flyttlass för en kompis, så bar det av till havet och vi badade med hundarna en lång stund. Så otroligt skönt!!

På kvällen blev det grillning och mat från picknick-korgen.




Vi tältade över på campingen vid tävlingsplatsen. Helt suveränt. Det enda lilla minus var att vi hamnade precis vid framhoppningsbana och kan väl säga att jag inte riktigt var vaken när klass ett hundarna var på plats. Men värre saker har ju hämt.

Första start idag var som igår hopp tre. En spännande bana med väldigt många tunnlar. Men Xanté och jag kom inte så långt eftersom hon inte ville ta min svängarm och mitt bakombyte och sprang raka vägen fram. sedan skulle hon inte heller gå in i säcken. Så då gick vi av banan. Jag var fruktansvärt irriterad och besviken i det läget.  Allra mest egenligen frusterad över att hon inte alls gått att styra.

Men blev lite (eller ganska mycket)gladare när det visade sig att Malena och Annie gjorde ett kanonlopp och blev tvåa med certet!! Glad för hennes skull!!




Försökte samla ihop mig sen till att springa Ag3. Det enda jag ville var att INTE diska mig. så när jag stod mellan att satsa och safea blev det en liten safe och vilket faktiskt blev bra... Jag valde att på hinder fem där man kunde välja mellan en tajt passage och en mkt sned ansats till bommen ta det långa hållet runt hinder och rak ansats till bommen. Men jag upplevde inte att jag tappade tid på det. Sedan kom vi till det stället där jag inte kunde bestämma mig för vilket håll jag skulle ta runt Ahindret och om jag skulle våga släppa henne på kf.
Men jag tog det hållet som skulle innebär att det inte stod så mkt ivägen som hon kunde ta om jag inte var där och samtidigt släppte jag henne helt och hållet på kf.
Det blev så att hon fixade kf men jag hann inte riktigt fram och styra henne så sprang förbi hindret efter, men vände inte upp så hon tog hindret utan sprang förbi men jag lyckades få runt henne och slippa disk.
resten av loppet hade jag henne i hand. tror jag höll andan precis hela loppet igenom.

Tävlingens
+ Helt ok kontaktfält.
+ Att vi lyckas fokusera och om inte fullt ut så iaf delvis hålla ihop.
+ En konkurranskraftigtid


- Bådas fokus
- Svårt med tajta bakombyten
- Knäck i lurarna
- många långa svängar

men i vilket som så är min hund den mest fantastiska jag har och jag skulle inte vilja byta bort henne för alla guldpengar i världen. Kanske vi ska försöka få till något agilitypass mellan alla pass i fårhagen. Dessutom har jag snart semester och livet runt mig har varit VÄLDIGT svajigt ett tag, vilket inneburit att mkt av mina tankar och min energi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0